Šalyje veikia nemažai organizacijų, vienijančių verslus sukūrusias ir jiems vadovaujančias moteris. Pastebima, kad Lietuvoje į moteris, užsiimančias verslu, žiūrima kitaip nei į tokią veiklą vystančius vyrus. Nors situacija gerėja, mums, kaip visuomenei, dar yra kur tobulėti. iFuture Investments benrasteigėja Renata Medvedeva dalijasi patirtimi, su kokiu požiūriu susidūrė vos pradėjusi verslą, kaip jį suderinti su kitomis veiklomis ir kaip pasikeitė požiūris į moteris verslininkes bėgant metams.
Visuomenės požiūris ilgainiui gerėja
Finansinių konsultacijų įmonės „iFuture INVESTMENTS“ bendrasteigėja Renata Medvedeva sako, kad moterys versle vis dar apipinamos stereotipais: stipri, šalta, valdinga. Anot jos, versle sprendimai priimami šaltu protu, racionaliai vertinant situacijas, siekiamus tikslus, pasitelkiant statistiką. Dažnai reikia priimti sunkius sprendimus, kuriems būtinos minėtos savybės nepriklausomai nuo vadovo lyties. Tačiau šias savybes turinčioms moterims dažniau klijuojamos neigiamos etiketės, o jomis pasižymintys vyrai laikomi tiesiog protingais verslininkais.
Moters teigimu, su didžiausiu klaidingu stereotipu ji susidurianti dėl savo amžiaus: „Vis dar nustembu išgirdusi frazę: „O, kokia jauna.“ Kai buvau daug jaunesnė, tai kėlė nepasitikėjimą savimi, dabar jau malonu. Manau, tebeegzistuoja senas įsitikinimas, kad su pinigais dirbti ar apie pinigus konsultuoti gali tik vyresni žmonės, nes savo finansus norisi patikėti į saugias, patikimas rankas. Puikiai suprantu, kuo naudinga gyvenimiška patirtis, tačiau amžius jau seniai nėra vienintelis patirties rodiklis.“
Ar nuosavas verslas reikalauja aukų?
Skirtingų lyčių atlyginimų atotrūkis aiškiai rodo, kad ne tik Lietuvoje, bet ir visame pasaulyje, moterys vis dar vertinamos kitaip nei vyrai. Viena iš priežasčių, dėl kurios moterys dažnai uždirba mažiau – laikotarpis vaikams auginti, kai vyrai tuo metu ir toliau siekia karjeros. Būtent todėl verslininkių dažnai klausiama – ką jos paaukojo dėl karjeros, darbo? O gal net atsisakė savo svajonių?
Pašnekovė tvirtina, kad žodis „aukoti“, kalbant apie gyvenimo bei darbo balansą, nėra pats tinkamiausias, nes dažnai nuosavas verslas tampa neatskiriama gyvenimo dalimi nepriklausomai nuo lyties. Negana to, dauguma verslininkų užsiima tuo, ką labai mėgsta, tad darbas kelia ne mažesnį malonumą negu kitos gyvenimo sritys.
Medvedeva prisimena, kad įmonės steigimo pradžioje artimiesiems skyrė mažiau laiko ir turėjo išmokti susitarti pirmiausia su savimi: „Nenoriu vartoti žodžių „aukoti“ ar „sumokėti kainą“, nes jie implikuoja, kad turėjau kažko atsisakyti, kažkur save užspausti, kad dalyvaučiau versle. Verslo kūrimas – kiekvieno žmogaus priimtas asmeninis sprendimas ir pasirinkimas. Jei priėmiau sprendimą kurti verslą, normalu, kad mano didžioji dalis dėmesio bus skirta tam – juk tai – augimo etapas.“
Pašnekovė priduria, jog netiki, kad visose gyvenimo srityse galima būti supermoterimi: „Šį įsitikinimą turėjau ir nuolat išgyvenau kaltės jausmą, kad per mažai mane mato šeima, per mažai būnu namuose, per mažai laiko skiriu draugams. Kai supratau, kad aš pati priėmiau sprendimą būti versle, kad tai man labai patinka ir esu laiminga, leidau sau nebūti visur tobula. Gyvenime atsirado pusiausvyra. Paradoksas. O iš tiesų išmokau planuoti laiką, skirstyti prioritetus, atsirado disciplina. Įdomu, kad disciplina dažnu atveju skamba kaip suvaržymas, bet iš tiesų ji išlaisvina ir viskas pasidaro daug paprasčiau.“
Požiūris į moteris versle kinta
Besidalindama asmenine patirtimi apie dalyvavimą versle Renata M. sutiko – požiūris į verslias moteris Lietuvoje evoliucionuoja. Po truputį mažėja stigmų, vis daugiau moterų užima vadovaujamas pozicijas, o bendradarbiavimo santykiuose rečiau vengiama partnerių moterų.
Renata Medvedeva įsitikinusi, kad Lietuvoje visuomet buvo labai daug verslių moterų, tačiau visuomenėje jos buvo mažiau matomos. Pasikeitus išorinei įmonių komunikacijai, atsiradus socialiniams tinklams, asmeniniams profiliams socialiniuose tinkluose, moterys tapo matomesnės: „Po truputį keičiasi požiūris – moteris versle yra „kieta“. Taip sakau girdėdama, kaip pačios moterys dalijasi patirtimis, matydamos sėkmingus pavyzdžius visuomenėje. Šiuo atžvilgiu man sudėtinga lyginti pirmuosius metus ir dabar – aš pati esu labai pasikeitusi per tą laikotarpį. O nuo vidinės asmens pozicijos į gyvenimą viskas ir priklauso – niekada nelyginau savęs, kaip moters versle, su vyrais versle, tiesiog kūriau ir kuriu verslą.“
Svajojančioms apie verslą pataria nelaukti
Įsisenėjusios nuostatos, aplinkinių požiūris ar įvairios baimės moteris vis dar stabdo nuo verslo kūrimo ar net kopimo karjeros laiptais. Renata M., sukaupusi nemažą patirį, patarimais dalijasi su tomis, kurios svajoja sukurti savo verslą, tačiau dėl vienokios ar kitokios priežasties šį norą nustumia ateičiai.
Renata Medvedeva: „Tiesiog darykite ir apsupkite save panašiai mąstančiais žmonėmis, o jei tokių nėra šalia – skaitykite knygas, klausykite audio įrašus, dalyvaukite mokymuose ir seminaruose. Labai svarbu sau susiformuoti teisingą mąstymą ir jį nuolat palaikyti. Sėkmingų, pozityvių žmonių istorijos ir patarimai tam puikiai tinka. Vėliau atsiras asmeninė patirtis, savos klaidos, kurios labiausiai ir padeda. Tad nebijokite klysti ir klyskite kuo greičiau!“
Renata Medvedeva, „iFuture INVESTMENTS“ bendrasteigėja